SØLV - Socialøkonomiske læringsvirksomheder

For folkeoplysende aktører er det, at udvikle sig som socialøkonomisk virksomhed, en mulighed for at give de folkeoplysende værdier nyt liv og skabe mulighed for større uafhængighed af den offentlige sektor. En del daghøjskoler er registreret som socialøkonomiske virksomheder.

Socialøkonomiske læringsvirksomheder (SØLV)

Daghøjskolerne har særligt interesseret sig for at skabe socialøkonomiske læringsvirksomheder, der er indrettet på at være praktiske læresteder for ”skæve” mennesker ­– inden for daghøjskolens rammer og/eller i samarbejde med andre.

Socialøkonomiske læringsvirksomheder (som daghøjskolerne arbejder med dem) er kendetegnet ved:

• At de har til formål at løfte mennesker på kanten ind i et arbejdsfællesskab
  • At de blander arbejde og læring i et anerkendende miljø
  • At de skaber rum for læring/opkvalificering/kompetenceudvikling
  • At de sælger ydelser/produkter på almindelige markedsvilkår.
  • At deltagerne/medarbejderne kan og skal rykke videre når de er klar til det

Der er tale om en fusion af et læringssted og en virksomhed. Ved at kombinere den praktiske arbejdserfaring i en rigtig virsomhed med vejledning og f.eks. kurser i dansk, matematik og IT, arbejdes der på at ruste medarbejderne fagligt og personligt til at gå videre til job eller uddannelse.

Se f.eks. Kaffe Fair i Aalborg: https://www.kaffefair.dk/stuogjoblaering

Deltagerne/medarbejderne er typisk aktiverede eller i f.eks. ressourceforløb eller særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse.

Vedlagt rapport fra er projekt, som Daghøjskoleforeningen gennemførte i 2010 med støtte fra Dansk Folkeoplysnings samråd.

Vedhæftninger